Η ευρισκόμενη σε απόσταση είκοσι χιλιομέτρων ανατολικά της πόλεως των Αθηνών σημερινή πόλη των Σπάτων, η οποία κατά την περίοδο της αρχαιότητος αποτελούσε τον αττικό δήμο της Ερχιάς, πρωτοκατοικήθηκε περί τα τέλη του 16ου με αρχές του 17ου αιώνα. Οι κάτοικοί της ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με την αμπελοκαλλιέργεια, παράγοντας το φημισμένο Μεσογείτικο κρασί, ενώ τα τελευταία χρόνια τα Σπάτα Αττικής αστικοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό ύστερα μάλιστα από τη δημιουργία του Διεθνούς Αερολιμένος Αθηνών και του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου που κατέστησαν την πόλη περιώνυμη σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Όμως κατά την περίοδο του μεσοπολέμου και συγκεκριμένα κατά τη δεκαετία του 1930 η Πρόνοια του Παναγάθου και Παντοδυνάμου Θεού θέλησε να αποκαλύψει στον τόπο αυτό θαυμαστά γεγονότα και να τον αναδείξει σε πανίερο και ευλογημένο προσκυνηματικό χώρο, αφού εμφανίσθηκε ο ίδιος ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, ο Οποίος από τότε μέχρι και σήμερα αποστέλλει πλούσια τη θαυματουργική Του χάρη και την ευλογία Του σ’ αυτούς που προσέρχονται με πίστη και ευλάβεια στον οικοδομηθέντα καθ’ υπόδειξή Του πανίερο και πάνσεπτο Ιερό Προσκυνηματικό Ναό των Σπάτων, τον αφιερωμένο στη ζωηφόρο και λαμπροφόρο Ανάσταση του Κυρίου μας. Έτσι η πόλη των Σπάτων Αττικής χάρη στη θαυμαστή εμφάνιση του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού στην αείμνηστη Ελένη Δανιηλίδου και στην οικοδόμηση του περικαλλεστάτου Ιερού Προσκυνηματικού Ναού Του, γνωστού στο πανελλήνιο ως «Προσκύνημα του Χριστού», απέκτησε βαρυσήμαντη πνευματική αξία και αναδείχθηκε πόλος έλξεως χιλιάδων πονεμένων και ταλαιπωρημένων ψυχών που καταφθάνουν στον ευλογημένο αυτό τόπο για να προσευχηθούν, να ξαγρυπνήσουν και να ζητήσουν το έλεος και την ευλογία του Αναστάντος Κυρίου μας. Το γεγονός αυτό οδήγησε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων κ. Ειρηναίο, τακτικό προσκυνητή στον πανίερο χώρο της συγκλονιστικής και υπερφυούς Θείας Εμφανίσεως του Κυρίου μας, στο να αποκαλέσει τον πάνσεπτο Ιερό Ναό της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων ως «πνευματικό αεροδρόμιο». Σ’ αυτόν ο πιστός βρίσκει την ψυχική του ανάπαυση και γαλήνη, ενώ ανακτά την ελπίδα και την αισιοδοξία του μέσα από το υπέρλαμπρο φως της Αναστάσεως, εφόσον συνοδοιπόρο στη ζωή του έχει τον Αναστάντα Κύριο μας, Εκείνον που γνώρισε με την απλή «ανθρώπινη»μορφή η αείμνηστη Ελένη Δανιηλίδου, η οποία αναδείχθηκε «σκεύος εκλογής» για την ανέγερση του Ιερού Ναού Του.
Η αείμνηστη Ελένη Δανιηλίδου, το γένος Γαβριηλίδου, γεννήθηκε το 1909 στο χωριό Αναμούρ της Μικράς Ασίας, το οποίο βρίσκεται κοντά στην πόλη Μερσίνα της επαρχίας της Κιλικίας. Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922 ήρθε στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στην περιοχή «Ποδαράδες» της Ν. Ιωνίας Αττικής, όπου και εργάσθηκε στο εργοστάσιο ταπητουργίας που βρισκόταν εκεί. Σε ηλικία δέκα οκτώ ετών παντρεύτηκε τον Διονύσιο Δανιηλίδη, ο οποίος καταγόταν από το χωριό Σαράκιοϊ της περιοχής του Αϊδινίου της Μικράς Ασίας και με τη χάρη του Θεού απέκτησαν έντεκα παιδιά. Μετά τον γάμο εγκαταστάθηκαν στο χωριό για την εποχή εκείνη Σπάτα Αττικής και συγκεκριμένα στη θέση «Πηγαδούλια», όπου τους παραχωρήθηκε παλαιό και απέριττο οίκημα στο κτήμα του Ηλία Παπακωνσταντίνου. Σ’ αυτό τον τόπο έλαβαν χώρα θαυμαστά γεγονότα, τα οποία σηματοδότησαν τη μετέπειτα δημιουργία του Ιερού Προσκυνήματος της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων, αφού στην ενάρετη και ευσεβή Ελένη Δανιηλίδου παρουσιάσθηκε ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, ο Οποίος της έδωσε την εντολή για την ανέγερση του Ιερού Ναού Του.
Στο μεταξύ ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός έκανε τη δεύτερη εμφάνισή Του στο σπίτι, όπου κατοικούσε η Ελένη Δανιηλίδου, την παραμονή της εορτής του Αγίου Νικολάου, όπου και πάλι κτύπησε την πόρτα τρεις φορές. Παρουσιάσθηκε με τη μορφή ενός γέροντα καλόγερου που ζήτησε λίγο ψωμί. Η Ελένη Του έδωσε μία ζεστή πίτα. Στη συνέχεια της είπε ότι ο σύζυγός της που είναι στη φυλακή, επειδή δεν είχε τη δυνατότητα να πληρώσει το χρηματικό πρόστιμο, κατηγορούμενος άδικα για λαθρεμπόριο καπνού, θα μείνει ακόμη δύο μήνες μέσα στη φυλακή και ύστερα θα βγει. Αμέσως μετά πήρε την πίτα και έφυγε. Αλλά η πίτα βρέθηκε κατά θαυμαστό τρόπο πάνω στον φούρνο της αυλής και επί επτά ημέρες διατηρούνταν ζεστή και μάλιστα παρόλο που η Ελένη έτρωγε από αυτή, η πίτα δεν τελείωνε. Όμως η πίτα εξαφανίσθηκε, όταν γνωστοποίησε η Ελένη το παράδοξο αυτό γεγονός σε γειτόνισσά της.
Μετά τη γέννηση του δεύτερου παιδιού της Ελένης, το οποίο όπως είχε προβλέψει ο Κύριος ήταν αγόρι, και αφού είχαν περάσει σαράντα ημέρες, είδε η Ελένη στον ύπνο της τον Ιησού Χριστό μέσα σε μία σπηλιά φορώντας στο κεφάλι Του το ακάνθινο στεφάνι. Αφού έκανε μετάνοιες, θέλησε να ασπασθεί το χέρι Του, αλλά παρουσιάσθηκε η Παναγία που την εμπόδισε, λέγοντάς της ότι θα πρέπει να κάνει είκοσι μετάνοιες κάθε πρωί και κάθε βράδυ επί σαράντα ημέρες και τότε μόνο θα είναι άξια να φιλήσει το χέρι Του. Αφού πέρασαν οι σαράντα ημέρες, ακούσθηκαν και πάλι οι τρεις κτύποι στην πόρτα του σπιτιού της Ελένης και τότε μπήκε ο γέροντας μέσα στο σπίτι. Απευθυνόμενος στην Ελένη, της είπε να πάει να συναντήσει τη θετή της μητέρα για να αλληλοσυγχωρεθούν και στη συνέχεια να πάει στη θεία της, τη Θεοφανία, και να πάρει αμέσως την κόρη της, την Αναστασία, διότι εάν μείνει εκεί και την αυριανή ημέρα, θα πάθει μεγάλο κακό. Μόλις τελείωσε τον λόγο Του ο γέροντας, εξαφανίσθηκε. Το θαυμαστό αυτό γεγονός διηγήθηκε η Ελένη στον σύζυγό της, ο οποίος γονάτισε από ευλάβεια μπροστά στις εικόνες του σπιτιού, ζητώντας τη βοήθεια του Θεού, ενώ της είπε ότι ο άνθρωπος που της εμφανίζεται είναι «κάποιος άγιος» και θα πρέπει να ακολουθεί και να πράττει αυτά που της λέει. Η Ελένη ακολούθησε τις εντολές του γέροντα, αλλά φεύγοντας με την Αναστασία από το σπίτι της θείας της άρχισε να βρέχει με αποτέλεσμα να βραχεί το παιδί και να ασθενήσει με υψηλό πυρετό. Η κατάσταση της υγείας της μικρής κόρης είχε επιδεινωθεί τόσο πολύ, ώστε η Ελένη με δάκρυα στα μάτια άρχισε να παρακαλεί τον Κύριο να επιδείξει την ευσπλαχνία Του και να θεραπεύσει το παιδί.
Την επόμενη ημέρα άκουσε ξαφνικά τον περίεργο τριπλό κτύπο στην πόρτα. Αμέσως παρουσιάσθηκε ο σεβάσμιος μοναχός με τη γλυκειά μορφή, ο Οποίος άγγιξε με το δεξί χέρι Του το μέτωπο της Αναστασίας. Παράλληλα καθησύχασε την Ελένη ότι δεν πρέπει να στεναχωριέται και ότι το παιδί δεν θα πάθει τίποτα, ενώ πλησιάζοντας το κρεβάτι του παιδιού, το πρόσωπο του γέροντα πήρε διάφορες εκφράσεις, γεγονός που αποδείκνυε ότι μέσα στο φτωχικό σπίτι βρισκόταν «ένας ανώτερος άνθρωπος που είχε τη δύναμη να σκορπά τη χαρά και την ευλογία». Ο μειλίχιος μοναχός έβαλε στο στόμα του άρρωστου παιδιού μια άσπρη σκόνη σαν λευκό μάρμαρο και αμέσως το παιδί θεραπεύτηκε, ενώ έδωσε την εντολή να βαπτισθεί το νεογέννητο αγόρι την επόμενη ημέρα, που ήταν Μ. Πέμπτη, και μάλιστα πριν από την ακολουθία του Όρθρου. Γι’ αυτό και ζήτησε να ειδοποιηθεί ο ιερέας π. Αριστείδης Μπασιάκος, ενώ τόνισε ότι κατά την τέλεση του Μυστηρίου του Βαπτίσματος θα είναι παρών και ο μοναχός, αλλά δεν θα γίνει αντιληπτός από κανέναν εκτός από ένα ή δύο άτομα. Ο σύζυγος της Ελένης πληροφορούμενος τα αξιοθαύμαστα γεγονότα της ημέρας και δοξάζοντας το όνομα του Θεού, πήγε μαζί με τον ιδιοκτήτη του σπιτιού που θα ήταν ο ανάδοχος, στο σπίτι του ιερέως π. Αριστείδου για να τον ενημερώσουν για τη βάπτιση του παιδιού τη Μ. Πέμπτη. Κατά τη διάρκεια όμως του Μυστηρίου και συγκεκριμένα την ώρα της Κατηχήσεως που θα δινόταν το όνομα, η μικρή Αναστασία άρχισε να φωνάζει τη λέξη«Παππούς», με την οποία χαρακτήριζε τον σεβάσμιο γέροντα, και να δείχνει με τα χέρια της το σημείο που ο γέροντας βρισκόταν. Όμως κανείς από τους υπόλοιπους παρευρισκόμενους δεν Τον έβλεπε.
Μία νέα συγκλονιστική, πρωτοφανή και απροσδόκητη εμφάνιση του Κυρίου έλαβε χώρα στο σπίτι της Ελένης την παραμονή της εορτής της Ζωοδόχου Πηγής. Μετά τον συνηθισμένο κτύπο στην πόρτα μπήκε μέσα ο καλόγερος, αλλά με μία εντελώς διαφορετική μορφή. Δεν παρουσιάσθηκε ως φτωχός γέροντας με παλιό ράσο, αλλά ως ένας νέος ηλικίας τριάντα περίπου ετών με λαμπρά ενδύματα. Η όλη εμφάνιση άφησε την Ελένη άναυδη, αλλά ο νεαρός μοναχός την καθησύχασε και της είπε να καθαρισθεί ο τόπος από τις ακαθαρσίες και να μην ξαναχρησιμοποιηθεί ο φούρνος, αλλά στο μπροστινό του μέρος να τοποθετηθεί ένα καντήλι, το οποίο θα πρέπει να είναι πάντοτε αναμμένο. Όσο δε για το λάδι, θα φροντίζει ο μοναχός γι’ αυτό και στην περίπτωση που τελειώσει, θα το ανάβει ο ίδιος. Στο άκουσμα αυτών των λόγων η Ελένη ρώτησε με σεβασμό τον μοναχό: «Ποιος είσαι πάτερ που επιθυμείς να σου ανάβω καντήλι και τι θα πει ο κόσμος γι’ αυτό;». Τότε ο μοναχός της απάντησε ότι ο κόσμος δεν θα πει τίποτα και αυτοί που θα πουν, θα μετανοήσουν. Και συνέχισε λέγοντας με μελωδική και επιβλητική φωνή «Εγώ είμαι ο Ιησούς Χριστός» και αμέσως εξαφανίσθηκε μέσα σε μία εκτυφλωτική λάμψη. Κατόπιν η Ελένη καθάρισε και άσπρισε τον φούρνο και ο ευσεβής σύζυγός της παρήγγειλε ένα φανάρι για να είναι το καντήλι προστατευμένο από τον αέρα, το οποίο και τοποθετήθηκε στο σημείο του φούρνου, όπου ο Κύριος είχε αφήσει την πίτα. Όμως ένα απρόσμενο συμβάν τάραξε την ψυχική γαλήνη της Ελένης, όταν ξαφνικά άκουσε τη φωνή του μοναχού χωρίς να Τον βλέπει να της φωνάζει να βγει αμέσως έξω από το σπίτι. Η μικρή Αναστασία είχε χτυπηθεί από ένα αμάξι στον δρόμο και όλοι νόμιζαν ότι το μικρό κορίτσι θα ξεψυχούσε. Όμως η Αναστασία είχε διαφύγει τον κίνδυνο και όπως δήλωσε ο γιατρός που την εξέτασε, είχε διασωθεί από θαύμα.
Υπήρξαν και αρκετοί όμως που αμφισβήτησαν την πραγματική διάσταση των γεγονότων και αντέδρασαν ειρωνευόμενοι και ισχυριζόμενοι ότι η Ελένη ψεύδεται. Ανάμεσα σ’ αυτούς που αμφισβήτησαν τις εμφανίσεις του Κυρίου, διαδίδοντας ότι η Ελένη αποβλέπει μ’ αυτόν τον τρόπο σε οικονομικά οφέλη, ήταν και η Άννα Καλαμιώτη, η οποία ισχυριζόταν ότι δεν είναι δυνατόν μία παντρεμένη γυναίκα να βλέπει τον Χριστό. Το βράδυ όμως παρουσιάσθηκε ο Κύριος στον ύπνο της Άννας, ο Οποίος την κάλεσε να σηκωθεί για να της δείξει κάτι. Εκείνη υπάκουσε και τότε είδε ένα φως που έλαμπε όπως ο ήλιος, εντός του οποίου ήταν ο Κύριος, ο Οποίος της αποκάλυψε ότι είναι Εκείνος που φανερώθηκε στην Ελένη. Επιπλέον την επέπληξε για τη δυσπιστία της, ενώ την προειδοποίησε ότι εάν εξακολουθήσει να δυσπιστεί, τότε θα χάσει την προστασία της από τον Θεό. Γι’ αυτό και την προέτρεψε να επισκεφθεί το σπίτι της αδίκως κατηγορούμενης Ελένης για να τη γνωρίσει καλύτερα. Η Άννα ξύπνησε έντρομη από το όνειρο και πήγε στο σπίτι της Ελένης για να διηγηθεί τα συμβάντα. Κατά τη διάρκεια όμως της αφήγησης της Άννας παρουσιάσθηκε στο νότιο μέρος του σπιτιού ένα πολύ μικρό λαμπερό αστέρι, το οποίο για λίγο στάθηκε πάνω από το εικονοστάσι. Το αξιοθαύμαστο αυτό γεγονός προκάλεσε τον θαυμασμό και την απορία των γυναικών που ήταν συγκεντρωμένες στο σπίτι, ενώ ο σύζυγος της Ελένης πληροφορούμενος το περίεργο φαινόμενο, παρακάλεσε τον Κύριο να τον αξιώσει να δει και αυτός ένα θαύμα. Και δεν άργησε η στιγμή, αφού στις τρεις τα ξημερώματα ακούσθηκε ένας δυνατός θόρυβος, ο οποίος τίναξε και τα δύο φύλλα της κλειδαμπαρωμένης πόρτας. Πετάχθηκε αμέσως έντρομος για να δει τί συμβαίνει, αλλά διαπίστωσε ότι δεν είχε μπει κανείς. Όταν έκλεισε την πόρτα και πήγε στο εικονοστάσι για να προσευχηθεί, είδε το μικρό λαμπερό αστέρι που είχε εμφανισθεί το πρωί και κατάλαβε ότι ο Κύριος είχε επισκεφθεί και πάλι το σπίτι του, αφού αξιώθηκε και ο ίδιος να δει ένα θαυμαστό σημείο.
Αριστείδης Γ. Θεοδωρόπουλος
Εκπαιδευτικός
Βιβλιογραφία
- Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων, oxristosstaspata.blogspot.com
- Μελινού Εμμανουήλ, Ο Χριστός στα Σπάτα, Β΄ Έκδοση, Αθήνα 2009
- Πασσά Νικηφόρου (†), Αρχιμανδρίτου -Ιεροκήρυκος, Το Προσκύνημα του Χριστού στα Σπάτα, Έκδοση Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Σπάτα 2007
- Πώς ενεφανίσθη ο Λυτρωτής της Ανθρωπότητος Ιησούς Χριστός κατά το έτος 1932 εις Σπάτα Αττικής, Β΄ Έκδοση, 1939
Εικόνες
(1) Η πόλη Σπάτα Αττικής κατέστη περιώνυμη σε ολόκληρη την Ελλάδα χάρη στον περικαλλή και πάνσεπτο Ιερό Προσκυνηματικό Ναό της Αναστάσεως Χριστού, ο οποίος ανεγέρθηκε καθ’ υπόδειξη του ίδιου του Κυρίου μετά από αλλεπάλληλες εμφανίσεις Του στην αείμνηστη Ελένη Δανιηλίδου.
(2) Η εφέστια εικόνα της Αναστάσεως του Σωτήρος Χριστού στο ομώνυμο Ιερό Προσκύνημα των Σπάτων.
(3) Η αείμνηστη Ελένη Δανιηλίδου (+29 Οκτωβρίου 1973), η οποία αναδείχθηκε «σκεύος εκλογής» για την ανέγερση του Ιερού Προσκυνηματικού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(3) Η αείμνηστη Ελένη Δανιηλίδου (+29 Οκτωβρίου 1973), η οποία αναδείχθηκε «σκεύος εκλογής» για την ανέγερση του Ιερού Προσκυνηματικού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(4) Η επιβλητική μορφή του Παντοκράτορος στον τρούλο του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. Ιστορήθηκε το 1969 από τον Πέτρο Βαμπούλη, ο οποίος ανέλαβε την αγιογράφηση ολόκληρου του Ναού.
(5) Άποψη του πρώτου Ιερού Ναού της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(6) Ο θεμελιωθείς το 1933 και εγκαινιασθείς το 1935 πρώτος Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. Μπροστά από το Ναό διακρίνεται το ζεύγος Δανιηλίδου με πέντε από τα έντεκα παιδιά του. oxristosstaspata.blogspot.gr
(7) Μετά την ανέγερση του πρώτου Ιερού Ναού πλήθος πιστών συνέρρεε στην πανήγυρη της Αγίας Φωτεινής την Κυριακή της Σαμαρείτιδος. oxristosstaspata.blogspot.gr
(8) Στιγμιότυπο από τη λιτάνευση της εικόνος της Αγίας Φωτεινής σε πανήγυρη της δεκαετίας του 1950. oxristosstaspata.blogspot.gr
(9) Η εφέστια εικόνα της Αγίας μεγαλομάρτυρος και ισαποστόλου Φωτεινής της Σαμαρείτιδος στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. Αποδίδει αριστουργηματικά τη μορφή της Αγίας και λιτανεύεται κατ’ έτος στην πανήγυρη της Κυριακής της Σαμαρείτιδος.
(10) Άποψη του μεγαλοπρεπούς Ιερού Προσκυνηματικού Ναού της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων με τον ογκώδη τρούλο του.
(11) Ο νέος περικαλλής Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων θεμελιώθηκε το 1956 και εγκαινιάσθηκε την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012.
(12) Η αξιοπρόσεκτη πρόσοψη του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(13) Ο περικαλλής και πάνσεπτος Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων αποτελεί λαοφιλές προσκύνημα με πλούσια λατρευτική ζωή.
(14) Ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων είναι τρισυπόστατος και πανηγυρίζει τη Δευτέρα της Διακαινησίμου, την Κυριακή της Σαμαρείτιδος και στην εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.
(15) Ο Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων εντυπωσιάζει τον προσκυνητή με την εξωτερική του μεγαλοπρέπεια.
(16) Το μαρμάρινο προσκυνητάρι με την εικόνα της Αναστάσεως στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού. Ανεγέρθηκε στο σημείο της εμφανίσεως του Ιησού Χριστού και της ευρέσεως της τιμίας πέτρας.
(17) Δεξιά της κεντρικής εισόδου του Ναού υπάρχει εντοιχισμένο προσκυνητάρι με την εικόνα του Αγίου Μανδηλίου. Στο πάνω μέρος υπάρχει κατ’ εντολήν του Κυρίου τμήμα της ευρεθείσης τιμίας πέτρας με χαραγμένες τις λέξεις "Ανάστασις Χριστού".
(18) Στο κάτω μέρος του μαρμάρινου προσκυνηταρίου υπάρχει επιγραφή που επιβεβαιώνει την από του έτους 1932 και επί τριετία εμφάνιση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
(19) Την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012, ημέρα της κατ’ έτος πανηγύρεως προς τιμήν της Αγίας Φωτεινής, τελέσθηκαν τα εγκαίνια του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. Διακρίνεται ο Αρχιμανδρίτης π. Ιερόθεος Καλογερόπουλος, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής και Προϊστάμενος του Ιερού Ναού.
(20) Στιγμιότυπο από τη λιτάνευση πέριξ του Ιερού Ναού κατά την ευφρόσυνο ημέρα των εγκαινίων του, την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012.
(21) Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων κ. Ειρηναίος ιερουργών στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012.
(22) Επί των ημερών της αρχιερατείας του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου τελέσθηκαν τα εγκαίνια του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων (Κυριακή Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012).
(23) Πλήθος ευσεβών χριστιανών συρρέει στη λαμπρά πανήγυρη της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(24) Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης πρώην Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Αγαθόνικος, ο αοίδιμος Αρχιμανδρίτης και τακτικός Ιεροκήρυκας του Ιερού Προσκυνήματος π. Ιερόθεος Πετρίδης και ο εφημέριος π. Κωνσταντίνος Νικόπουλος στον ευλογημένο χώρο του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(25) Ο αοίδιμος Αρχιμανδρίτης π. Ιερόθεος Πετρίδης (+15 Μαρτίου 2010), διατελέσας Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, ιερουργών στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(26) Τα εγκαίνια του Ιερού Ναού της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων τελέσθηκαν από τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων κ. Ειρηναίο, Χόγκ Κόγκ κ. Νεκτάριο και Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο. synodoiporia.blogspot.gr
(27) Στιγμιότυπο από τον εγκαινιασμό της Αγίας Τραπέζης του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(28) Ο Ιερός Ναός Αναστάσεως Χριστού Σπάτων είναι ρυθμού σταυροειδούς βασιλικής μετά τρούλου. oxristosstaspata.blogspot.gr
(29) Πανοραμική άποψη του εσωτερικού του Ιερού Ναού. oxristosstaspata.blogspot.gr
(30) Το εσωτερικό του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(31) Η Αγία Τράπεζα στο Ιερό Βήμα του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(32) Στιγμιότυπο από την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού στην πανήγυρη της 14ης Σεπτεμβρίου 2012. Προεξάρχει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γλυφάδας κ. Παύλος. oxristosstaspata.blogspot.gr
(33) Η πρόσοψη του Ιερού Ναού με το επιβλητικό κωδωνοστάσιο. Διακρίνεται το μαρμάρινο προσκυνητάρι στον προαύλιο χώρο αριστερά, το οποίο ανεγέρθηκε στον χώρο της Θεοφανείας. oxristosstaspata.blogspot.gr
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση με την απαραίτητη προϋπόθεση της αναφοράς του συγγραφέα και του ιστολογίου πρώτης δημοσίευσης (Σύνδεσμος Κληρικών Χίου)
(5) Άποψη του πρώτου Ιερού Ναού της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(6) Ο θεμελιωθείς το 1933 και εγκαινιασθείς το 1935 πρώτος Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. Μπροστά από το Ναό διακρίνεται το ζεύγος Δανιηλίδου με πέντε από τα έντεκα παιδιά του. oxristosstaspata.blogspot.gr
(7) Μετά την ανέγερση του πρώτου Ιερού Ναού πλήθος πιστών συνέρρεε στην πανήγυρη της Αγίας Φωτεινής την Κυριακή της Σαμαρείτιδος. oxristosstaspata.blogspot.gr
(8) Στιγμιότυπο από τη λιτάνευση της εικόνος της Αγίας Φωτεινής σε πανήγυρη της δεκαετίας του 1950. oxristosstaspata.blogspot.gr
(9) Η εφέστια εικόνα της Αγίας μεγαλομάρτυρος και ισαποστόλου Φωτεινής της Σαμαρείτιδος στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. Αποδίδει αριστουργηματικά τη μορφή της Αγίας και λιτανεύεται κατ’ έτος στην πανήγυρη της Κυριακής της Σαμαρείτιδος.
(10) Άποψη του μεγαλοπρεπούς Ιερού Προσκυνηματικού Ναού της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων με τον ογκώδη τρούλο του.
(11) Ο νέος περικαλλής Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων θεμελιώθηκε το 1956 και εγκαινιάσθηκε την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012.
(12) Η αξιοπρόσεκτη πρόσοψη του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(13) Ο περικαλλής και πάνσεπτος Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων αποτελεί λαοφιλές προσκύνημα με πλούσια λατρευτική ζωή.
(14) Ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων είναι τρισυπόστατος και πανηγυρίζει τη Δευτέρα της Διακαινησίμου, την Κυριακή της Σαμαρείτιδος και στην εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.
(15) Ο Ιερός Ναός της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων εντυπωσιάζει τον προσκυνητή με την εξωτερική του μεγαλοπρέπεια.
(16) Το μαρμάρινο προσκυνητάρι με την εικόνα της Αναστάσεως στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού. Ανεγέρθηκε στο σημείο της εμφανίσεως του Ιησού Χριστού και της ευρέσεως της τιμίας πέτρας.
(17) Δεξιά της κεντρικής εισόδου του Ναού υπάρχει εντοιχισμένο προσκυνητάρι με την εικόνα του Αγίου Μανδηλίου. Στο πάνω μέρος υπάρχει κατ’ εντολήν του Κυρίου τμήμα της ευρεθείσης τιμίας πέτρας με χαραγμένες τις λέξεις "Ανάστασις Χριστού".
(18) Στο κάτω μέρος του μαρμάρινου προσκυνηταρίου υπάρχει επιγραφή που επιβεβαιώνει την από του έτους 1932 και επί τριετία εμφάνιση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
(19) Την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012, ημέρα της κατ’ έτος πανηγύρεως προς τιμήν της Αγίας Φωτεινής, τελέσθηκαν τα εγκαίνια του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. Διακρίνεται ο Αρχιμανδρίτης π. Ιερόθεος Καλογερόπουλος, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής και Προϊστάμενος του Ιερού Ναού.
(20) Στιγμιότυπο από τη λιτάνευση πέριξ του Ιερού Ναού κατά την ευφρόσυνο ημέρα των εγκαινίων του, την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012.
(21) Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων κ. Ειρηναίος ιερουργών στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων την Κυριακή της Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012.
(22) Επί των ημερών της αρχιερατείας του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου τελέσθηκαν τα εγκαίνια του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων (Κυριακή Σαμαρείτιδος 13 Μαΐου 2012).
(23) Πλήθος ευσεβών χριστιανών συρρέει στη λαμπρά πανήγυρη της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(24) Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης πρώην Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Αγαθόνικος, ο αοίδιμος Αρχιμανδρίτης και τακτικός Ιεροκήρυκας του Ιερού Προσκυνήματος π. Ιερόθεος Πετρίδης και ο εφημέριος π. Κωνσταντίνος Νικόπουλος στον ευλογημένο χώρο του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(25) Ο αοίδιμος Αρχιμανδρίτης π. Ιερόθεος Πετρίδης (+15 Μαρτίου 2010), διατελέσας Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, ιερουργών στο Ιερό Προσκύνημα Αναστάσεως Χριστού Σπάτων.
(26) Τα εγκαίνια του Ιερού Ναού της Αναστάσεως Χριστού Σπάτων τελέσθηκαν από τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων κ. Ειρηναίο, Χόγκ Κόγκ κ. Νεκτάριο και Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο. synodoiporia.blogspot.gr
(27) Στιγμιότυπο από τον εγκαινιασμό της Αγίας Τραπέζης του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(28) Ο Ιερός Ναός Αναστάσεως Χριστού Σπάτων είναι ρυθμού σταυροειδούς βασιλικής μετά τρούλου. oxristosstaspata.blogspot.gr
(29) Πανοραμική άποψη του εσωτερικού του Ιερού Ναού. oxristosstaspata.blogspot.gr
(30) Το εσωτερικό του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(31) Η Αγία Τράπεζα στο Ιερό Βήμα του Ιερού Ναού Αναστάσεως Χριστού Σπάτων. oxristosstaspata.blogspot.gr
(32) Στιγμιότυπο από την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού στην πανήγυρη της 14ης Σεπτεμβρίου 2012. Προεξάρχει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γλυφάδας κ. Παύλος. oxristosstaspata.blogspot.gr
(33) Η πρόσοψη του Ιερού Ναού με το επιβλητικό κωδωνοστάσιο. Διακρίνεται το μαρμάρινο προσκυνητάρι στον προαύλιο χώρο αριστερά, το οποίο ανεγέρθηκε στον χώρο της Θεοφανείας. oxristosstaspata.blogspot.gr
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση με την απαραίτητη προϋπόθεση της αναφοράς του συγγραφέα και του ιστολογίου πρώτης δημοσίευσης (Σύνδεσμος Κληρικών Χίου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου